Monday 4 August 2014

Anak Yang Baik Adalah Anugerah

Bismillah

Seminggu kami pulang ke kampung meraikan Hari Raya bersama keluarga tercinta. Seminggu masih belum mencukupi untuk melawat semua saudara yang ada. Terasa cepat masa berlalu, belum puas berada di desa nan permai.

Perjalanan balik lebih membosankan berbanding perjalanan pulang ke kampung. Ikutkan hati mahu sahaja lama-lama di kampung. Apakan daya tuntutan kerja dan sekolah anak perlu diutamakan.

Biasanya dalam perjalanan ke mana-mana, ada sahaja perkara yang kami bincangkan bersama. Pengisian masa supaya perjalanan terisi dengan perkara yang berfaedah, bertukar pendapat, memahami dan menyelami hati pasangan. Antara waktu berkualiti kami berdua adalah semasa dalam perjalanan, boleh berbual bersama. Tiada gangguan gajet apabila suami memandu. Tiada bunyi bising apabila sistem audio kereta kami tidak digunakan.

Banyak perkara yang mengajar kami erti syukur. Anak-anak dan kehidupan. Bersyukur Allah kurniakan kami anak-anak yang sihat dan baik. Di kala ada ibubapa lain pening kepala memikirkan masalah anak mereka. Allah kurniakan kami anak yang baik bukan kerana kami pandai didik anak tetapi kerana kurniaan rezeki rahmat Allah kepada kami. Sama seperti hidayah yang Allah kurniakan kepada kita semua.

Allah tidak beri kita kemewahan yang melimpah tetapi kecukupan yang tidak perlu kita meminta-minta. Betapa banyaknya nikmat dan rezeki yang Allah beri, cuma kita yang tidak bersyukur.

Jika kita payah bersyukur dengan kurniaan yang sedikit, apakah kita akan bersyukur dengan yang banyak?



Sesungguhnya Allah lebih tahu.

Kekal positif, kekal proaktif.


No comments:

Post a Comment