Sunday 10 August 2014

Terima Kasih Allah

Teks: Wan Rohani

Bismillah

Salah satu cara untuk mengajar diri bersyukur adalah dengan sentiasa mengucapkan terima kasih. Terima kasih Allah. Ungkapan yang biasa ini payah juga terlantun dari bibir jika tidak dibiasakan.

Terima kasih Allah aku masih bernafas hari ini
Terima kasih Allah Engkau berikan aku kesihatan yang baik
Terima kasih Allah suamiku masih ada, sihat sejahtera
Terima kasih Allah anak-anak masih ada disampingku setiap hari

Apabila menyebut ungkapan terima kasih setiap kali bangun pagi, hati lebih tenang. Kasih sayang kepada pasangan dan anak-anak semakin bertambah. Baru semalam saya mendapat khabar sedih seorang kawan sekolah saya kehilangan anak lelaki beliau buat kali kedua. Jadi amatlah tidak wajar sekiranya saya tidak bersyukur dengan kurniaan 3 anak lelaki yang sihat dan comel.


Kami mahu anak-anak sentiasa berterima kasih dengan apa yang ada. Berterima kasih tandanya bersyukur dan tidak mengeluh dengan yang belum ada. 

Apabila kami makan makanan yang istimewa, seusai makan kami akan sama-sama kata, "Terima kasih Allah, terima kasih ibu sebab masak" jika makan di rumah. "Terima kasih Allah, terima abah sebab belanja" bila makan di luar. 

Kadang kami silap. Berterima kasih bukan hanya apabila mendapat barang baru, makan makanan yang istimewa, mendapat duit lebih. Berterima kasih dengan apa yang ada, juga dengan yang belum ada.

Anak-anak banyak belajar dari kita sendiri sebagai ibubapa. Saya percaya ibubapa yang sentiasa mengucapkan terima kasih kepada anak-anak, lebih mudah diteladani.

Semalam saya menulis dua cerita dalam buku nota untuk entri hari ini, tapi entah kenapa bila memegang keyboard tajuk ini pula yang keluar. InsyaaAllah untuk entri akan datang.

Mohon undur diri, InsyaaAllah berjumpa lagi.


1 comment: