Tuesday 5 August 2014

Teknik Memuji Berkesan

Manusia memang mudah nampak keburukan dari kebaikan yang ditunjukkan seseorang. Ibubapa lebih banyak menegur, memarahi dan menasihati kesilapan anak-anak berbanding memuji kebaikan yang mereka lakukan. Suami isteri boleh bermasam muka kerana sedikit kesilapan, hingga terlupa pada beribu kebaikan yang dicurahkan selama ini.



Saya teringat kata-kata Prof Dr. Muhaya, sekiranya kita selalu nampak keburukan orang lain, bermakna dalam diri kita penuh sifat negatif. Sekiranya kita hanya nampak kebaikan orang lain, dalam diri subur dengan sifat positif. Fikirkan kita manusia yang mana?

Jika mahu lahirkan insan cemerlang, tidak kira anak, rakan mahupun pekerja maka perlu suburkan kebaikan dalam diri mereka. Salah satu cara nak suburkan kebaikan adalah dengan memuji supaya mereka merasa seronok dan mengulangi kebaikan tersebut. Memarahi seseorang tidak perlukan kemahiran, tapi untuk memuji perlu kemahiran. Bagaimana cara memuji yang meninggalkan kesan kepada anak dan membuatkan mereka mengulangi perlakuan itu, mengulangi perlakuan itu, mengulangi perlakuan itu!


Segerakan Pujian
- Segera memuji semasa kebaikan itu dilakukan. Apabila melihat anak bersusah payah memegang penyapu dan menguis nasi yang diteraburkan mereka sendiri "Ha... macam ni lah anak ibu, suka tolong ibu kemas, senang kerja ibu bila hakim selalu tolong ibu macam ni"

Puji bila ada Orang Lain
- Pujilah abang di depan adik, pujilah suami di depan anak-anak kesannya lebih besar berbanding pujian seorang diri. Bangga bila ada yang tahu kebaikan yang dilakukannya.

Puji dengan Ikhlas
- Anak kecil pun dapat merasakan ini, keikhlasan dalam memuji. Puji dengan sepenuh hati bukan sindiran, lebih terkesan jika ibu puji anak dengan memegang kepala anak atau menepuk bahu, mencium dahi dan sebagainya.

Puji secara Specifik
- Pujian secara spesifik dan bukannya umum. Misalnya jika anak menunjukkan lukisan yang dihasilkan tidak cukup dengan hanya berkata "Wah, cantiknya lukisan adik!" Tetapi nyatakan lebih terperinci "Wah, cantiknya lukisan adik, pandai adik warnakan pokok dengan warna hijau dan rumah dengan warna kelabu"

Tidak disulami Kata-kata Negatif
- Jika hendak memuji, puji sahajalah tidak perlu dimasukkan yang negatif
"Wah, rajinnya anak ibu kemas meja, jangan harini jer, esok buat lagi yer"

Menggunakan Orang Ke-3
- Ayah berkata kepada anaknya "Semalam ibu ada cakap yang kamu sudah berubah sejak balik dari kursus haritu, solat 5 waktu pun terjaga, ibu dan ayah gembira sangat"


"Praise your child openly, reprehend them secretly" - W.Cecil

InsyaaAllah berjumpa lagi.

No comments:

Post a Comment