Friday 8 August 2014

Menyantuni Anak-Anak


Teks: Wan Rohani

Bismillah

Saya teringat satu buku yang pernah dibaca, Aisyah: Keanggunan Sejati. Tertarik dengan buku pink ini kerana Aisyah adalah isteri yang lebih dikasihi Rasulullah berbanding isteri yang lain. Semasa di hujung hayat baginda sentiasa bertanya bilakan giliran di rumah Aisyah, menunjukkan betapa cintanya Rasulullah sentiasa mahu berdamping dengan Aisyah. Beruntungnya kita jika menjadi isteri yang sentiasa dicintai.


Dalam buku tersebut terselit satu kisah yang diceritakan oleh Aisyah tentang Fatimah anakanda Rasulullah.
Aisyah menyatakan, "Tiada seorang pun yang lebih mirip Nabi Muhammad selain Fatimah binti Rasulullah dalam perkara berkaitan sifat, sikap, dan tingkah laku semasa duduk ataupun berdiri. Apabila Fatimah datang kepada Nabi Muhammad, baginda akan berdiri dan menyambutnya, menciumnya lalu mendudukkannya di tempat baginda duduk. Apabila Nabi Muhammad datang kepada Fatimah, beliau akan berdiri menyambut ayahnya, menciumnya, lalu mendudukkan baginda di tempat beliau duduk tadi." Hadis dicatat oleh Tarmizi, Hakim dan Ibnu Hibban.

Lihat betapa baginda Rasulullah menyantuni anakanda Fatimah. Menunjukkan penghormatan yang sangat tinggi di antara anak dan bapa. Bagaimana baginda menyantuni Fatimah, begitu juga Fatimah menyantuni baginda Rasulullah.

Maka benarlah seperti yang kita semua maklum bahawa anak mengikut seperti apa yang dilihat. Apa yang dilihat dan didengar seperti pita rakaman yang melekat di minda bawah sedar anak.
Aisyah berkata, "Pada suatu hari, kami para isteri sedang berkumpul bersama kekasih Allah. Tiada seorang pun yang tidak hadir. Pada masa itu Fatimah datang. Beliau berjalan dengan cara jalan yang sama, saling tidak tumpah seperti cara jalan Nabi Muhammad. Semasa beliau melihat Fatimah, beliau segera menyambutnya dan berkata, "Selamat datang, anakku." Beliau mendudukkan Fatimah di sebelah kanan ataupun kirinya. Kemudian, beliau membisikkan sesuatu kepada Fatimah, lalu Fatimah menangis dan sedih. Apabila melihat Fatimah menangis, beliau kembali membisikkan sesuatu kepadanya. Tiba-tiba Fatimah tertawa.

Saya bertanya kepada Fatimah, Kekasih Allah hanya berbisik kepadamu dan tidak kepada isteri yang lain, lalu kamu menangis? Selepas Nabi Muhammad pergi, saya bertanya kepada Fatimah, "Apakah yang pesuruh Allah bisikkan kepadamu?" Fatimah menjawab, saya tidak boleh ,membuka rahsianya.

Selepas kewafatan Nabi Muhammad, saya bertanya kepada Fatimah sekali lagi, "Kamu perlu beritahu saya apa yang dibisikkan pesuruh Allah pada masa itu." Fatimah menjawab, "Baiklah, Saya boleh beritahumu sekarang. Kali pertama beliau berbisik, beliau berkata malaikat Jibrail selalunya datang sekali ataupun dua kali setahun menyemak bacaan Qurannya. Tetapi tahun ini ia datang dua kali. Pesuruh Allah mengagak beliau akan dipanggil mengadap Allah tidak lama lagi. Beliau berkata, 'Taatlah kepada perintah Allah dan bersabarlah. Saya adalah penghulu terbaik buatmu.' Pada masa itulah saya menangis seperti yang kamu lihat pada masa itu. melihatkan tangisanku, Nabi Muhammad kembali berbisik kepadaku. Beliau berkata, 'Wahai Fatimah, sukakah kamu menjadi ketua para wanita yang baik Islamnya di kalangan umatku?' lalu saya tertawa sebagaimana yang kamu lihat." Kisah ini dicatat oleh Bukhari, Muslim, Tarmizi dan Ibnu Majah.

Tidak mampu menjadi ibubapa sebaik baginda, namun itulah contoh teladan sepanjang zaman. Lihat bagaimana Rasulullah menceritakan hal baginda kepada Fatimah, kemudian menggembirakan hati Fatimah yang sedih.

InsyaaAllah berjumpa lagi.

No comments:

Post a Comment