Monday 7 September 2015

Ibu, Kenapa Kita Kena Baca Bismillah?

Saya tersentak semasa menikmati secawan kopi apabila anak saya datang dan bertanya soalan di atas.

Sebagai ibu, belum pernah saya terangkan secara terperinci kepada anak-anak kenapa kita perlu mengucapkan Bismillah sebelum memulakan sesuatu.

Saya menghela nafas panjang mencari jawapan yang tepat.

Saya teringat kepada satu video tentang Bismillah yang saya lihat beberapa bulan yang lalu. Kupasa video itu sangat menarik minat saya sehingga saya mencatat sesuatu di dalam kertas. Ya kertas tersebut masih saya simpan.

Bismillah.

Kenapa kita kena baca Bismillah?


1. Allah adalah tempat bergantung manusia

Manusia sifatnya lemah, kita seringkali mendengar kata-kata bahawa manusia sifatnya tidak sempurna. Jadi apabila kita hendak melakukan sesuatu, sudah tentu kita perlu meminta supaya Allah bantu sempurnakan yang kurang sempurna.

2. Allah melihat apa yang kita lakukan

Apabila membaca Bismillah, kita ingat kepada Allah. Apabila kita ingat Allah, Allah ingat kita. Apabila kita ingat Allah kita tahu bahawa Allah melihat apa yang kita lakukan. Sudah tentu kita akan lakukan yang terbaik untuk Allah.

3. Kita lakukan kerana Allah

Bismillah mengingatkan kita bahawa kita melakukan sesuatu hanya kerana Allah.

4. Allah menjaga kita

Dengan membaca Bismillah kita rasa selamat, kerana kita tahu bahawa Allah menjaga kita.

Saya lakarkan Bismillah dalam bentuk peta minda. Ini baru Bismillah belum lagi Ar-Rahman dan Ar-Rahim.

Allahuakbar.

Teks oleh Wan Rohani Wan Ismail
http://wanrohaniismail.blogspot.com



No comments:

Post a Comment