Tuesday 29 September 2015

Tugas Ibu VS Tugas Guru


Sepanjang pengalaman saya menjadi guru bermula pada tahun 1999, hingga kini dengan cahaya mata mencecah 6 orang, pernah Ayah saya bertanya.

"Di rumah, kamu ajar anak mengaji?"
Saya geleng.

Jawab saya, "Saya minta ayahnya yang ajar"

"Kamu tak bolej ajar?"

"Bukan"

"Emmm.. Abah tahu. Kamu tak sabar ya?"

"Ya. Saya 'geram' bila anak sendiri tak tahu baca. Sudahlah saya ini Cikgu. Ajar anak sendiri lebih susah daripada ajar anak orang lain pulak. Anak orang lain cepat saja boleh pandai bila saya ajar."

"Memanglah. Kamu mahu cepat anak kamu pandai. Pandai macam kamu sekarang kan? Dulu masa kamu kecil, mana ada pandai macam sekarang."

Saya lihat Abah hanya senyum-senyum melihat saya yang terkulat-kulat.


- Sumber Facebook Puan Noraminah Omar.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Pada Bengkel Menegur Anak Gaya Nabi 10 Oktober ini, kami akan melatih ibu bapa bagaimana menegur anak yang tidak mahu mendengar suruhan. Ia salah satu dari 8 teknik teguran.

+ apa yang ditegur
+ bila teguran itu diberi
+ apa kata-kata teguran yang boleh digunakan
+ apa kata-kata teguran yang tidak boleh digunakan
+ teguran terbuka atau senyap-senyap
+ teguran secara verbal atau non-verbal


Daftar di sini bit.ly/menegurgayanabi

No comments:

Post a Comment