Wednesday 30 September 2015

Bagaimana Teknik Marah Tanpa Kata-Kata?

Semasa kelas mengaji semalam, anakanda berdua sembunyi di dalam bilik. Mereka berdua berkomplot untuk tidak mahu mengaji. 

Saya mengarahkan dua beradik tersebut solat dan masuk ke dalam bilik supaya tidak mengganggu pelajar-pelajar lain yang sedang mengaji.


Selepas membaca Al-Fatihah dan doa pembuka, ketika anak-anak mengaji sedang mendendangkan bacaan pertama. Anakanda berdua itu datang daripada belakang saya mengadap kawan-kawan mereka yang sedang mengaji. 

Saya perhatikan anak-anak mengaji gelak sambil memandang ke arah belakang saya. Aish, rupa-rupanya anakanda berdua membuat lawak mega di belakang. Dengan meletakkan baju sejuk di atas kepala, berjalan seperti orang tua dan memegang batang penyapu seperti nenek kebayan lagaknya.


Kawan-kawan mereka di hadapan saya bergelak ketawa memerhatikan lakonan tersebut.

Saya baran melihat kelakuan itu walaupun dalam hati menahan gelak supaya tidak terburai keluar. Tingkah laku itu tidak salah, namun situasi itu tidak sesuai.

Memang geram. Ikut hati mahu sahaja saya ambil penyapu tersebut dan mengangkatnya tinggi. Sabar, sabar, memujuk hati sendiri.

Teringat kepada teknik menunjukkan emosi marah biar muka menjadi merah. Saya pandang salah seorang anakanda (mahu juling mata jika pandang dua anakanda serentak) sambil menunjukkan emosi marah. Saya menahan getar di dada, membuntangkan mata sambil mengetap bibir.

Saya beraksi begitu sehingga anakanda berdua mengundur diri dan masuk ke dalam bilik. Selepas itu mereka tidak keluar lagi dengan aksi lucu.

Ini adalah salah satu cara menegur anak menghentikan tingkah-laku yang tidak elok. Susah juga untuk saya lakukan teknik ini. Jangan keluarkan walau sepatah kata. Diam. Ketap bibir kuat-kuat.

Apabila menunjukkan emosi marah melalui memek muka, anak tidak kecil hati. Mereka tahu kita tidak suka dengan apa yang mereka lakukan pada waktu itu.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mahukah Tuan dan Puan belajar Teknik Menegur Anak Gaya Nabi Muhammad (selawat ke atas baginda)

+ Menegur anak yang melanggar peraturan
+ Menegur anak yang buat salah, tetapi banyak helah
+ menegur anak yang tidak cekap buat kerja
+ Menegur anak yang mencuri dan berbohong
+ Menegur anak yang melakukan kesalahan beramai-ramai
+ Menegur anak yang silap cara kerja
+ Menegur anak yang buat kerja separuh jalan
+ Menegur anak yang lambat melaksanakan arahan

Tuan-Puan akan dapat aplikasi terus selepas balik dari bengkel tersebut. 

Klik sahaja pada link di atas.

Penyertaan awal akan mendapat ebook ini secara percuma.


No comments:

Post a Comment