Tuesday 22 September 2015

Berdoa Secara Terbuka Mendorong Anak Solat


Apabila anak semakin membesar, cabaran mendidik bertambah besar.

Pelbagai strategi dan teknik dipelbagaikan untuk mendorong anak-anak solat tanpa perlu menyuruh atau mempengaruhi mereka dengan ganjaran luar.


Solat memerlukan dorongan intrinsik yang kuat (Dorongan Intrinsik adalah dorongan atau tindakan yang tidak dipengaruhi oleh akibat atau ganjaran luar. Melakukan sesuatu kerana mengikut gerak hati.

Kredit gambar Jannahslist.com

Malam itu selepas berkumandang azan Maghrib, ibu mengajak anak-anak solat bersama. Namun anak-anak tidak mengendahkan, masing-masing ralit membina menara menggunakan kad.

Seusai ibu solat, anak-anak masih dengan aktiviti mereka. Bagaimana mahu mendorong anak-anak ini solat tanpa perlu memberikan arahan. Kita tidak mahu menyuruh-nyuruh anak solat setiap kali masuknya waktu solat. Bagaimana mahu menanam kesedaran tentang solat di dalam diri anak-anak? Bagaimana mendorong anak menjadikan solat itu satu tanggungjawab yang perlu dilunaskan tanpa perlu disuruh-suruh?

Kali ini skrip yang digunakan sedikit berbeza. Saya pujuk anak yang lebih besar dahulu untuk solat. Saya katakan kepada kakak, "Aiesyah, Aiesyah sudah besar. Ibu sudah tidak perlu lagi mengingatkan Aiesyah untuk solat setiap kali masuk waktu." Aiesyah diam. 

Saya menyambung, "Boleh Aiesyah solat Maghrib sekarang, sekejap lagi nak mula kelas mengaji."

Kemudian, Aiesyah mula bersuara,"Ya Aiesyah solat."

Apabila mendengar Aiesyah berkata begitu, saya diam dan hanya menunggu. Tidak mahu menyuruh lagi. Beberapa minit kemudian, Aiesyah bangun melangkah ke bilik air mengambil wudhuk. Kemudian menunaikan solat di ruangan tamu berhampiran tempat mereka bermain tadi.

Alhamdulillah kakak sudah solat, saya sudah merancang untuk berdoa secara terbuka memandangkan kakak solat berhampiran dengan dengan tempat adik bermain.

Selesai sahaja kakak Aiesyah solat, saya terus berdoa dengan kuat.

"Ya Allah berilah kebaikan kepada anak-anak ibu yang solat. Jadikan anak-anak ini anak yang soleh dan solehah"

Aiesyah memandang saya dengan senyuman. Umar (adik) juga memandang saya. Lagaknya seperti tidak berpuashati dengan doa tadi. Umar pun berkata, "Alaa.. Umar pun nak jugak!"

Lantas Umar bangun dan melunaskan tanggungjawab menunaikan solat. Seperti biasa, sebelum solat Umar akan bertanya solat apa dan berapa rakaat.

Usai Umar solat, saya mengulangi doa tadi seperti di atas. Kemudian mereka berdua mengemas mainan dan mengambil Quran memulakan kelas mengaji.

Nota: Berdoa adalah salah satu bentuk ganjaran sosial positif.


Teks oleh Wan Rohani Wan Ismail

5 comments:

  1. Syabas sis...Teruskan menyantuni firrah anak-anak dengan hikmah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi singgah dan baca artikel ini.

      Delete
  2. Terima kasih atas perkongsian ini. Memang sangat bermanfaat untuk saya dan ibu bapa lain bagi menerapkan anak-anak agar cinta solat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih puan. Didoakan Allah menjadikan kita sebagai ibu pendorong dan berpengaruh.

      Delete
  3. Terima kasih atas perkongsian ini. Memang sangat bermanfaat untuk saya dan ibu bapa lain bagi menerapkan anak-anak agar cinta solat

    ReplyDelete