Tuesday 11 August 2015

Ibu Jangan Mati Dahulu

Teks oleh Wan Rohani Wan Ismail


Semasa kami menikmati juadah petang, Aiesyah datang memeluk tangan kanan saya seraya berkata, "Ibu jangan mati dahulu, Aiesyah nak ibu muda selalu, jangan tua-tua."

Saya terkesima sekejap dengan kata-kata anak 8 tahun itu. Saya membalas,"Aiesyah, tidak semestinya orang yang tua mati dahulu. Ingat lagi semasa kita melihat kubur kanak-kanak 3 tahun."

Kemudian, Aiesyah mencelah,"Itu mesti kes kemalangan, kan ibu?"

"Ajal maut hanya Allah yang tentukan, hanya Allah yang tahu bila dan bagaimana ajal kita nanti."

Aiesyah dan Umar serentak bertanya,"Ajal itu apa ibu?"

Sengaja saya sebutkan perkataan yang jarang-jarang anak dengar supaya mereka belajar sesuatu yang baru.

"Ajal itu apabila nyawa sudah bercerai dengan jasad. Apabila nyawa ditarik keluar, maka matilah kita. Siapakah malaikat yang kerjanya mencabut nyawa?"

"Malaikat Izrail mencabut nyawa." Poster senarai malaikat memang ada di sebelah meja makan kami.

Anak-anak ada juga tanyakan tentang hari kebangkitan, namun saya simpan dahulu entri tersebut di waktu yang lain, In shaa Allah.




No comments:

Post a Comment