Sunday 9 August 2015

Berbahasa Yang Betul Menghormati Orang Lain

Teks: Wan Rohani Wan Ismail

Minggu lepas saya ke bengkel kereta untuk menukar 'break pad' kereta comel saya yang sudah berbunyi-bunyi.

Saya: Tuan, brek kereta saya sudah berbunyi
Tuan bengkel: Brek sudah habis (katanya sambil melihat tayar kereta saya). Duduk dulu, nanti kita tukar.
Saya: Tuan, berapa ringgit tukar brek?
(Lurusnya saya bertanya, memandangkan saya jarang bawa kereta ke bengkel. Selalunya suami yang uruskan.)
Tuan bengkel: RM70 semua sekali.

Sesekali saya memerhatikan pekerja tuan bengkel menguruskan kereta saya. Mahu juga saya melihat bagaimana keadaan brek yang sudah habis itu.

Apabila tuan bengkel melihat saya menjeling ke arah kereta, beliau berkata. "Kami beli barang sekejap lagi boleh  terus pasang. Makan karipap atas meja tu" 

Hampir 45 minit jumlah masa saya di bengkel melayan dua anak kecil, Tuan bengkel datang dan menunjukkan ibujari, tanda kereta sudah siap.

Saya membuka dompet dan menghulurkan wang RM70, tuan bengkel itu menghulurkan RM5 sambil berkata,"RM65 sahaja"


Saya mengambil nota hijau itu dengan senyuman, untung tuan kedai baik, pemurah pula. Inilah untungnya menggunakan bahasa yang baik, orang suka. Mudah sahaja diberikan diskaun tanpa perlu meminta-minta.


No comments:

Post a Comment