Thursday, 14 May 2015

Menerangkan Peraturan Atau Menghukum?

Teks: Wan Rohani Wan Ismail
Imej: Sumber Google

Saya pernah kongsikan di facebook cerita ini. Perbualan antara saya dan anak perempuan berusia 8 tahun.

------------------------------------------------------

Anak perempuan saya bercerita tadi semasa kami di dalam kereta. 
Beliau mulakan perbualan dengan pertanyaan.

"Ibu, denda itu apa? Dulu masa sekolah tahun lepas, Aiesyah kena denda sebab tidak pandai baca Bahasa Inggeris. Cikgu suruh Aiesyah berdiri atas kerusi".

Saya menjawab spontan, "Denda itu adalah sejenis hukuman".

Aiesyah tidak puas hati, beliau mengadu lagi, katanya;

"Ada kawan Aiesyah datang lambat ke sekolah, cikgu suruh dia berdiri atas meja."

Saya bertanya, "Adakah wajar cikgu denda atau marah pelajar yang datang lewat?"

"Tidak patut kena marah atau denda"

"Jadi apakah yang cikgu sepatutnya lakukan?"

"Beritahu sahajalah!"

"Kenapa?"

"Nanti malulah dengan kawan-kawan yang duduk dalam kelas bila kena denda"

---------------------------------------------------------------
Semasa mengendalikan Bengkel Mendorong Anak Menggunakan Teknik Nabi di Kerteh baru-baru ini, saya terbaca satu artikel yang menarik minat saya untuk berkongsi di sini.

Artikel itu menyebutkan bahawa kajian menunjukkan bahawa menerangkan peraturan adalah lebih berkesan dari hukuman. Nampaknya artikel tersebut selari dengan apa yang diberitahu oleh anak kecil berusia 8 tahun. 

Saya melihat dari sudut bagaimana hukuman itu boleh menjatuhkan self-estim anak. Anak kecil juga ada maruah diri, mereka juga berasa malu diperlakukan sedemikian.

Apabila menerangkan peraturan; 
+ Adakah peraturan itu difahami oleh anak?


+ Adakah peraturan itu disebut dengan jelas dan berulang-ulang?

In shaa Allah saya berkongsi lagi.

No comments:

Post a Comment