Tuesday 1 August 2017

Menerangkan Apa Yang Perlu Dilakukan, Bukan Hanya Melarang

Anak 3 tahun sedang memberus muka adiknya 11 bulan dengan berus cat. Adiknya tidak selesa dan mula menangis. Si abang nampaknya semakin ralit dengan aktiviti seninya itu. 

Apakah respon kita apabila melihat situasi ini?

Menepis tangan abang. 
Memarahi abang dengan berkata, "Jangan buat adik!" 

Bagi anak ini, dia bukan sedang buat adik atau buli, dia cuma mahu bermain dan berekspesimen dengan benda baru yang dijumpai. 

Pada awalnya, saya melarang dengan berkata, jangan buat begitu! 

Jadi apa yang anak boleh buat? 

Kemudian, saya berkata dengan nada yang sedikit kuat sambil menunjukkan cara mengecat untuk menarik perhatian.

"Ini berus. Berus ini gunanya untuk cat almari."

"Ini berus. Berus untuk cat dinding, cat basikal."

Saya sambung lagi selepas melihat anak mula melihat gerakan saya sambil menunjukkan cara memberus.

Kemudian, anak mula senyum dan mengulang apa yang saya katakan.

"Oh... Cat almari warna hitam. Cat basikal warna merah."

 Nampaknya dia sudah mula memberi respon. Bermakna dia mula faham apa yang disampaikan. 

Terus Ammar ke almari sambil menggerakkan berus di situ. Kemudian, dia pergi pula kepada bekas berisi anak patung dan melakukan perkara yang sama.

Lega.

Ini adalah teknik yang betul untuk menerangkan kepada anak apa yang boleh dilakukan. Serta menunjukkan cara yang betul untuk menggunakan alat mainan.

No comments:

Post a Comment