Monday 13 June 2016

Anak-Anak Belajar Melalui Kesemua Deria

Semasa mengisi petrol pagi tadi, saya terbau satu haruman pencuci lantai. Bauan yang pernah saya hidu 3 tahun lepas.

Pencuci ini selalu digunakan oleh pembantu tadika semasa saya mengajar di tadika sepanjang 2013. Betapa deria bau dapat mengimbau kembali segala memori yang berlaku pada tahun tersebut. Kuatnya peranan satu pancaindera yang dianugerahkan Tuhan kepada kita.

Seusai mengisi minyak, ketika memandu saya terfikir. Adakah saya sebagai pendidik dan ibubapa telah menggunakan keseluruhan pancaindera bagi merangsang perkembangan anak-anak? Atau hanya menggunakan deria dengar dan lihat?

Apabila bercakap anak mesti dengar, apabila tunjukkan sesuatu anak perlu lihat.

Bukahkah anak-anak belajar melalui kesemua deria yang dianugerahkan kepada mereka?


Nota Fikir
9 Ramadan 1437H


No comments:

Post a Comment