Monday 18 January 2016

Bacakan Buku Cerita : Cara Ajar Anak Membaca

Sebelum ini di dalam entri ini, saya ada kongsikan tentang set buku membaca yang saya gunakan untuk anak saya yang sulung (2011) sudah 5 tahun lepas. Anak sulung saya sudah berusia 11 tahun sekarang.

Mengajar membaca perlu dipelbagaikan mengikut kesesuaian anak. Cara setiap anak belajar berbeza. Saya tidak ajar membaca secara formal kepada anak kedua, walaupun begitu anak sudah boleh membaca pada usianya 5 tahun. Saya perhatikan anak kedua saya sangat gemar membaca buku walaupun ketika beliau masih kecil dan masih tidak pandai membaca.

Ya saya gemar membelikan buku cerita kepada anak-anak ketika itu selepas anak sulung saya sudah pandai membaca. Saya silap, sepatutnya saya perkenalkan buku-buku kepada anak sulung saya lebih awal.

Saya perhatikan anak kedua saya pandai membaca selepas melihat blok-blok tulisan. Ini berlaku ketika saya membacakan buku cerita kepadanya. Anak akan minta saya ulang beberapa kali ayat dan mula membunyikan beberapa sukukata yang beliau ingat.

Walaupun anak kedua saya ini mempunyai isu dengan rutin sekolahnya. Semasa usianya 5 tahun, dia hanya sempat ke sekolah 4/5 bulan sahaja. Selebihnya anak di rumah, waktu itu saya aktif menjalankan perniagaan di dalam talian di rumah. Semasa usianya 6 tahun, beliau masih dikira sebagai anak yang mendapat tempat teratas dari sudut membaca dan menjawab soalan.

Jadi jangan sesekali memperlekehkan kemampuan anak. Belikan buku cerita dan bacakan kepada anak-anak walaupun anak masih belum boleh membaca. Jadikan ia sebagai rutin.

Untuk anak yang sudah pandai membaca dan mahu galakkan mereka suka membaca, caranya berbeza. Saya akan kongsikan di dalam entri yang lain.


Sumber google ini

No comments:

Post a Comment